Kuvaan jokaisen soittotuntini lopuksi DVD-kameralla pähkinänkuoreksi ristimäni osuuden. Siinä opettajani lyhyesti kertoo-, soittaa- ja näyttää oppituntini ydinkohdat. Lisäksi pyysin häntä soittamaan kameralle soittoläksyni. Näin sain oivallisen mallin lue: "vaatimusmäärittelyn", josta kirjoitin edellisessä jutussani. Kotona onkin sitten telkkarista helppo katsoa oppituntieni sisältö ja näin kerrata tärkeimmät asiat. Yritän oppia ensiksi nuoteista sävelmän ja sen miten se soitetaan. Hidasta hommaa.  Luulen, että oppisin videosta matkimalla kappaleen soiton nopeammin, mutta nuotit jäisivät silloin oppimatta. Se olisi oikotie, joka johtanee pitemmän päälle harhaan, sillä nuottien osaamattomuus potkisi takapuolelleni ennemmin tai myöhemmin.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Internetin käyttöä musiikin opiskelussa voisi varmaan käyttää enemmän hyväksi. Vai onko seuraava ajatukseni jo käytössä jossain päin maailmaa?

Rakentakaa nettin oppimisalusta, josta löytyisivät ainakin seuraavat osa-alueet:

1. Mallisoitto

Mallisoitto-osuus sisältää tavallisimat harjoittelukappaleet kuvattuna niin läheltä, että käsien kulkua voi seurata. Mukana seuraa tietysti myös ääni. Näitä on ainakin kitaralle rock-soolojen puolella netti pullollaan.

2. Pähkinänkuori

Opettaja kertoo 2-3 minuutin aikana oppitunnin ydinkohdat. Minun kuvaamaani materiaalia voisi käyttää ihan oikeasti tai sitten luonnoksena.

3. Blogi

Oppimispäiväkirja, jonka ei tarvitse olla avoin, niin kuin tämä.

4. Teoria

Vastailee nuottien ihmettelyyn liittyviin kysymyksiin

5. Kysy mitä haluat palsta

Asiantuntijat vastaavat kysymyksiin.

6.Oppilaiden esittely

Opettajat oppivat tietämään oppilaan taustat ja tason